Przez ostatnie dwa miesiące, w moich foto podróżach i foto poszukiwaniach towarzyszył mi najnowszy uniwersalny zoom Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2. Dzięki polskiemu dystrybutorowi, firmie Foto-Technika, miałam okazję sprawdzić jak wygląda praca ze wspomnianym obiektywem, pozycjonowanym przez producenta w klasie premium.

W poniższym teście znajdziecie moją opinię o najważniejszych parametrach, na które zwraca uwagę większość fotografów, kupując sprzęt dostosowany do własnych potrzeb. Dodane zdjęcia lub fragmenty kadrów pozwolą Wam ocenić możliwości sprzętu.

Podstawowe parametry:

Ogniskowa:
24-70mm
Minimalna wartość przysłony:
2.8
Maksymalna wartość przysłony:
22
Kąt widzenia:
84°04′-34°21′
Minimalna odległość ostrzenia:
38cm
Odwzorowanie:
1:5
Filtry
82mm
Przysłona:
9 listków, okrągła
Stabilizacja:
Tak
Uszczelnienia:
Tak
Waga:
900 (Canon)/905 (Nikon) gram
Gwarancja:
5 lat
Cena:
5399zł (11.2017)

Co daje producent w standardzie?

Po otwarciu pudełka znajdziemy w środku osłonę przeciwsłoneczną, miękki i ściągany pokrowiec oraz wszelkie instrukcje i gwarancję. Jednym słowem to czego możemy się spodziewać.

Jakość wykonania obiektywu i pierwsze wrażenia:

Tamron SP 24-70 mm f/2.8 Di VC USD G2 to obiektyw solidnie wykonany, w którym wszystkie elementy wydają się być idealnie spasowane. Niewątpliwie wielki plus należy się za uszczelnienia. Bez obaw możemy fotografować w trudniejszych warunkach atmosferycznych czy większym zapyleniu.

Na tubusie znajdziemy standardowe przełączniki trybu ostrości AF/MF, stabilizacji VC ON/OFF, pierścień zooma i ostrości. Dodatkiem jest przełącznik mechanizmu blokady wysuwania się tubusa, który w moim odczuciu jest całkowicie zbędny. Nie możemy zablokować wysuniętego tubusa w dowolnej pozycji, a jedynie dla 24 mm. Z mojego doświadczenia ma to znikomą użyteczność (o ile z biegiem lat tubus nie będzie miał tendencji do samoczynnego wysuwania się).

Niewielkim minusem jest niezbyt komfortowe fotografowanie w trybie MF (manual focus), ponieważ pierścień ostrości jest nieco za wąski. Jednak główną grupą odbiorców obiektywu będą zapewne fotografowie ślubni i reporterzy, którzy zwykle z MF nie korzystają.

Dołączona osłona przeciwsłoneczna w pełni spełnia swoją funkcję. Dodatkowo w szybki i łatwy sposób można ją zarówno założyć, jak i ściągnąć.

Obiektyw z mocowaniem Canona waży 900 gram. Nie jest to obiektyw kieszonkowy. Jako kolejne szkło do przenoszenia w torbie lub plecaku jest już odczuwalny. Z drugiej strony, obiektywy oferujące podobny zakres ogniskowych, ze światłem f 2.8 (np. Canon 24-70 mm f/2.8L II EF USM), charakteryzują się porównywalną wagą.

Autofocus:

Ultradźwiękowy AF jest celny i szybki. Udostępniony mi egzemplarz nie miał wyraźnych problemów z front czy back focus. Warto dodać, że jest kompatybilny z Tamron Tap-In Console. Dzięki tej małej przystawce możemy wykonać regulację autofocusa i stabilizacji, spersonalizować obiektyw pod własne potrzeby oraz zaktualizować firmware do najnowszej wersji.

Stabilizacja:

Obiektyw wyposażono w stabilizację o wydajności 5EV (czyli teoretycznie możemy wydłużyć czas o 5 działek ekspozycji). Daje to nam realne szanse uzyskać ostre zdjęcie przy czasach rzędu 1/8s dla 24mm i 1/30s na dłuższym końcu.

Fotografując „z ręki”, zwłaszcza teleobiektywami, zawsze staram się trzymać reguły 1/f (czas naświetlania nie powinien być dłuższy niż 1/f). Stabilizacja jest dla mnie dodatkowym składnikiem dającym mi pewność, że każde zdjęcie będzie ostre. Całkowicie zdaje się na nią w ostateczności, kiedy nie mogę już podnieść ISO, lub nie chcę bardziej otwierać przysłony. Z drugiej strony wiem, że wydajna stabilizacja pomaga fotografować w naprawdę ciężkich warunkach np. bardzo silnym wietrze, przy którym nie sposób zachować całkowicie stabilną pozycję przy fotografowaniu. Zobaczmy jak w praktyce radzi sobie Tamron:

Fragment kadru 100%, C5dmk2, 70mm, ISO 100, f2.8, 1/15s, bez odszumiania i wyostrzania, kompresja jpg 80%

Fragment kadru 100%, C5dmk2, 24mm, ISO 100, f2.8, 1/20s, bez odszumiania i wyostrzania, kompresja jpg 80%

Stabilizacja Tamrona jest naprawdę niezwykle wydajna. Nie miałam żadnych problemów z wykonaniem ostrego zdjęcia z czasami rzędu 1/15-1/20s, w całym przekroju ogniskowych. Co warto podkreślić, każda fotografia była ostra.

Jakość obrazu:

Obiektyw jest ostry od pełnej dziury f 2.8. Najlepszą jakość obrazka generuje w centrum kadru, nieco gorszą klasycznie na brzegach.

Fragment centrum kadru 100%, C5dmk2, 40mm, ISO 500, f3.2, 1/100s, bez odszumiania i wyostrzania, kompresja jpg 80%

Fragment brzegu kadru 100%, C5dmk2, 40mm, ISO 500, f3.2, 1/100s, bez odszumiania i wyostrzania, kompresja jpg 80%

Bokeh:

Producent wyposażył obiektyw w 9-listkową i okrągłą przysłonę. Daje ona w efekcie całkiem przyjemny bokeh, jak na uniwersalny zoom. Chociaż jestem fanką bokehu jaki dostarcza obraz ze szkieł m42 (np. Pentacon 50mm 1.8), to fotografując testowanym Tamronem, efekt zaskoczył mnie naprawdę pozytywnie. Można nim wygenerować ciekawe kadry z interesującym rozmyciem w tle.

Fotografując w środku dnia, uzyskałam rozmycie tła, które na 100% powiększeniu wygląda tak:

Tamron bokeh

Fragment kadru 100%, C5dmk2, 60mm, ISO 100, f2.8, 1/160s

Winietowanie:

Winieta jest wyraźnie widoczna na pełnej dziurze f 2.8 zarówno dla 24mm czy 70mm, przy fotografowaniu pełnoklatkowym body. Łatwo ją skorygować w postprocessingu kilkoma kliknięciami myszki. Użytkownicy Adobe Camera Raw czy Adobe Lightroom w przyszłości zapewne będą mogli skorzystać z automatycznej korekcji obiektywu według profilu przygotowanego przez Tamrona. Na jednolitym tle prezentuje się tak:

Winieta Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2

C5dmk2, 70mm, ISO 100, f2.8, 1/2000s

Winieta Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2

C5dmk2, 24mm, ISO 100, f2.8, 1/2000s

Odblaski:

Obiektyw wyposażono w powłoki eBand (Extended Bandwidth & Angular-Dependency) oraz BBAR (Broad-Band Anti-Reflection), które mają za zadanie zwiększyć przepuszczalność światła oraz zmniejszyć odblaski i flarowanie. Tamron rzeczywiście nie ma żadnych większych problemów z występowaniem odblasków. Pracuje pod światło równie dobrze jak rasowy obiektyw szerokokątny. Bez obaw o wystąpienie dużych flar, możemy fotografować pod słońce czy np. z lampą w kadrze.

Z mocnym bocznym słońcem uzyskałam na zdjęciu minimalne odblaski:

Tamron flary

C5dmk2, 70mm, ISO 160, f5, 1/160s

Dystorsja:

Dystorsja jest wyraźnie widoczna, czego możemy się spodziewać – najbardziej na 24mm. Im dłuższą ogniskową wybierzemy, tym poziom tej wady optycznej jest lepiej korygowany.

C5dmk2, 24mm, ISO 100, f8, 5s

Aberracja chromatyczna:

Aberacja nie stanowi większego problemu. Występuje wyraźniej tylko w dosyć specyficznych warunkach. Maksymalną abberację, którą możecie zobaczyć poniżej (wycinek 100%), uzyskałam fotografując w deszczu, pod światło scenę o dużym kontraście:

Tamron abberacja

Fragment kadru 100%, C5dmk2, 70mm, ISO 100, f2.8, 1/320s

Podsumowanie:

    Plusy
  • szybki i celny AF
  • bardzo dobra ostrość (zwłaszcza w centrum) już od f 2.8
  • realnie wydajna stabilizacja na poziomie 5EV
  • przyjemny bokeh
  • bardzo dobra praca pod światło
  • umiarkowana abberacja chromatyczna
  • uszczelnienia
    Minusy
  • poziom dystorsji – zwłaszcza na 24mm
  • wyraźne winietowane w pełnym zakresie ogniskowych
  • waga (porównywalna z konkurencyjnymi rozwiązaniami)

Tamron SP 24-70mm F/2.8 Di VC USD G2 to obiektyw, który może sprostać zadaniom stawianym mu przez najbardziej wymagających. Dzięki wsparciu jakie daje fotografowi (f 2.8, wysoka jakość obrazka, stabilizacja, uszczelnienia, przyjemny bokeh, szybki i celny AF) sprawdzi się na wielu polach eksploatacji – w reportażach, fotografii ślubnej, produktowej, portrecie biznesowym, streetphoto, krajobrazie itd. Cena z jednej strony wydaje się wysoka, ale z drugiej jest niezwykle konkurencyjna w zestawieniu z propozycjami od najpopularniejszych systemów – Canona i Nikona. W mojej opinii do ideału brakuje mi jedynie lepszej korekcji dystorsji i winiety.

Przykładowe fotografie:

C5dmk2, 51mm, ISO 800, f4, 1/160s

C5dmk2, 49mm, ISO 500, f4, 1/160s

C5dmk2, 50mm, ISO 400, f4.5, 1/160s

C5dmk2, 70mm, ISO 100, f13, 1/3s + Lee ND 0.9 soft grad

C5dmk2, 70mm, ISO 200, f2.8, 1/100s

C5dmk2, 70mm, ISO 200, f2.8, 1/100s

C5dmk2, 45mm, ISO 400, f5, 1/100s

C5dmk2, 46mm, ISO 400, f5, 1/100s

C5dmk2, 67mm, ISO 100, f2.8, 1/250s

C5dmk2, 52mm, ISO 5000, f2.8, 1/80s

C5dmk2, 61mm, ISO 500, f5.6, 1/200s

W sieci: